Nedenfor kan du se vores YouTube videoer hvor vi har fået nogle af klinikkens klienter til at udtale sig om deres forløb hos os og deres flotte udvikling.OBS. Alt materiale fra YouTube er samlet her på siden.
Forbedring af WICS test i Klinik Syn og Indlæring ved Dorthe Borgkvist. Der analyseres for syn og hørelse samt kropsuro, herefter ligges et neurologisk træningsprogram, der arbejder med årsagerne til koncentrations- og læringsbesvær. Vi har gennem flere år fået tilbagemeldinger fra psykologer og skoleledere, der ser forskel på IQ og arbejdeshukommelsen før og efter træning hos os. Her er et eksempel.
Dejlige at se Jesper efter 5 år. Alt holder fint, da han var flittige med de neurologiske øvelser, der fjernede hans besvær med koncentration, læsevanskelighed, retstavning og hukommelse af det lærte. Tak for din udtalelse og pøj pøj fremad. Vi synes også, at tidlig indsats er det bedst.
Fra mistrivsel og skolevægring til Pippi Langstrømpe. På godt 1 1/2 år er Alea, gået fra at have læsebevægelser som et barn på 5 år til nu 11 år som hun er, 1 fejl i diktat og er nu fint med i matematik og alle de andre fag, samt nu godt selvværd. Med fuldt syn på 6 meter, og hørelse over 20 dB var hun ikke opdaget i tidligere test, med læringsrelaterede analyser af synet og hørelsen viste store besvær. Aleas syn via højre og venstre øje samarbejde ikke optimalt og zoomede slet ikke som de skulle, musklen i venstre øje zoomede kun 10 % i læseafstanden (de resterende 90 % skulle Alea selv forsøge at zoome, hvilket gav spændingshovedpine). Efter de neurologiske øvelser zoomer musklerne nu 100 %. Læsning var meget uoverskueligt, det samme var retstavningen og matematik. Hun havde nedsat koncentration og nedsat arbejdshukommelse. Alea kunne ikke huske de ord hun lærte, b og d blev ombyttet og ud/du. Hun gættelæste så fx "den" kunne blive til "der", linjeskift var svært og det var svært at huske og forstå det læste. Det var ikke kun Aleas syn, der var meget ramt uden at være opdateret, hendes hørelse var ekstremt sensitiv ved baggrundsstøj. Hendes hørekurver var ikke synkroniseret. I klasselokalet fik Alea kun 35-45 % med af det læreren sagde og huskede ikke beskeder, tal over 12 kunne ikke huske, hun huskede ikke forklaringer, staveregler, gangetabeller og lign. Hun sagde ofte "hvad siger du" eller "hvad er det nu det hedder". Hendes mistrivsel bevirkede at Alea ikke kunne holde til at gå i skole, ret mange timer om dagen, før hun blev ked af det, samt udtrættet og måtte hentes hjem. Forældrene kunne ikke være på arbejde som vanligt. Alea led meget af angst, mistrivsel og skolevægring, meget hovedpine og gik ofte på toilettet for at få en pause, havde koncentrations- og læringsbesvær samt nedsat hukommelse. I dag er der intet af dette tilbage. Hun er nu i fuld trivsel. Forældre blev ofte informeret om at det var dem, der skabte situationen og ansvaret blev lagt på dem, de skulle få Alea til forbedre sig. Der var givet læse hjælp i skolen både i 2. og 3. Kl. og forældrene havde købt uge læsekurser, men besværet forsvandt ikke. Test viste ordblindhed, som også er på begge sider af familien. Allerede for 5 måneder siden, var Alea klar til fuldt skema igen og trives med at skabe venner og er nu med fagligt. Hun har får selvværd som Pippi Langstrømpe, som hun selv udtrykker det, smiler. Det har været fantastisk at arbejde med Alea og familien og selv om de neurologiske øvelser var "trælse" i starten og Alea gjorde, hvad hun kunne for at undgå dem, kunne forældrene se, det var det, der skulle til og holdt ved. De var på E-konsultation en time, hver anden uge og fik øvelser, der skulle laves 1/2 time om dagen + 10 minutter samhørelses træning, som hun måtte sove til. Kontrollere var hver 3. mdr. i klinikken. Og i dag siger Alea selv, at hun ikke ville være foruden de neurologiske øvelser. Hun er så sej. Knus til Alea vi vil savne jer og glæder os til kontrollerne.
I dag går Cecilie i 3G, og får topkarakter og kan se sig selv studere videre. Sådan var det ikke får 9 mdr. siden. Cecilie blev i 1.g erklæret rød i ordblindtesten, og oplevede flere problemer, som gav hende store gener, både i dagligdagen og ved skolearbejdet, samt i udholdenheden, dette påvirkede også overskuddet til det sociale liv. Hendes syn gav Cecilie problemer, hun læste langsom og havde svært ved at skelne de vandrette linjer ved læsning. Det gav nedsat læselyst. Forståelse af det læster var også svært, Cecilie måtte genlæse for at forstå teksten. Det var svært at stave korrekt og især læsning og stavning på engelsk og tysk var meget svært. Da det var nødvendigt med mange pauser. Matematik var meget bedre, her fik hun topkarakter så Cecilie var kvit men behøvede hjælp til det faglige i sprogfagene. Herudover oplevede hun at være nødsaget til at planlægge sit sociale liv, for at kunne have overskud til det. Cecilie var ramt på nedsat samhørelse, så baggrundsstøj udtrættede hende. Hun var også ramt på uens zoome-evne, i læseafstanden, hvor klartsynet via venstre øje var 60 %, og via højre øje var 90 %. Læsebevægelserne var uens og var som et barn på 10 år. Samt nedsat arbejdshukommelse både via hørelsen og synet. Alle disse områder er genoptrænet og fungere nu optimalt og forstyrre ikke Cecilies læring mere. Efter gennemført forløb ved Klinik Syn og Indlæring på ca. 9 måneder, er Cecilie helt fri for disse symptomer, og har i skolen oplevet en stor øgning i karakterer i sprogfagene, samt overskud til det socialt. Fremadrettet har det hjulpet Cecilie til at planlægge en længere og større uddannelse, end hun tidligere havde forventet var muligt for hende at kunne gennemføre pga. hendes besvær med læsning og retstavning. Cecilie sender en stor anbefaling til folk, der oplever samme eller lignende symptomer som hende, eller har børn der oplever dem.
Fra mistrivsel til glad i ungdomsuddannelse. Simon kom til Klinik Syn og Indlæring i Harlev ved Aarhus midt i 5.kl. med faglig mistrivsel. Det var svært både at læse, stave samt forstå matematikstykkerne, og han havde kropsuro samt koncentrationsproblemer. Selvværdet var langt nede, endda til trods for it-hjælpemidler for ordblindhed. Simon havde sensitiv hørelse og 20 % forskel på hørelsen via højre og venstre øre ved baggrundsstøj. Det gav nedsat koncentration, svært ved at huske bogstavernes lyde og svært ved at sammensætte lyde til læsning og retstavning. Simon havde sensitiv hud og stramme muskler, der bevirkede kropsuro og svært ved at sidde stille. Hans øjenmusklers læsebevægelser var nedsatte. Selv om han så fint på 6 meters undersøgelserne, kunne han kun se 60 % klart via venstre øje i læseafstand. Der var også en skjult skelen, så Simon skulle selv samle sit dobbeltsyn, hvilket udtrættede ham. Simon trænede i 11 mdr. med syn, hørelse og kroppens muskler. Han fik selvværd, trivsel samt koncentration, kropsro og god faglig udvikling. I 7.kl. var Simon til efterkontrol i klinikken og var stadig i trivsel. Han var middel i dansk og engelsk og over middel i matematik, og han læste uden hjælpemidler. Han havde stadig god koncentration og ro i kroppen. Nu er han på ungdomsuddannelserne i gang med uddannelsen som handelselev efter 2 år på EUX business, og han har stadig, trivsel, koncentration og er middel i dansk og engelsk samt over middel i matematik. Han er glad for, at han lavede de neurologiske øvelser, selv om ikke alle øvelser var lige sjove, især i starten hvor der stadig ikke var synlige resultater. Men som mor siger, vi måtte lave en hyggestund ud af det, så vi kom igennem øvelserne og fik bonus hygge bagefter. Simons mor ville gerne have bedre screening i skolen for syn og hørelse, så Simon var blevet opdaget tidligt og kunne have undgået flere år med mistrivsel. Hun ønsker også mere opmærksomhed på neurologisk øvelser og bedre samarbejde mellem skoler og det private erhvervsliv, der kan hjælpe børn til trivsel. Pøj pøj fremover til Simon. Det har været en fornøjelse at arbejde med dig og din familie. Tak for alt.
Simons mor vil gerne have bedre samarbejde mellem skoler og privatklinikker med speciale i børn og unge med særlige behov, så tidlig indsats og tæt forældresamarbejde også kan komme ind i skolerne. Dermed ville Simon ikke havde været i mistrivsel i mange år.
Lars var ramt på balance, struktur, overblik og hukommelse. Han så dobbelt og havde nedsat klarsyn i læseafstanden, 60% ud af 100%. Lars havde synsfeltsudfald i nederste venstre side. Han fik inddraget kørekortet og hans arbejde i bankens erhvervsafdeling kunne ikke udføres tilfredsstillende. I løbet af 3 måneders træning, forsvandt synsfeltsudfaldet og dybdesynet var bedret, så Lars kunne få kørekortet igen. I løbet af 6 måneders træning kunne Lars se 100% i læseafstanden, så læsning og computerbrug var muligt igen. Lars begyndte så småt på arbejde i banken da struktur, overblik og hukommelse nu var i bedring. Efter 9 måneders træning var Lars på arbejde 4 dage om ugen. Efter 11 måneders træning var Lars tilbage på motorcyklen med god balance og godt dybdesyn. Træningen afsluttedes efter 1 år og 2 måneder.
Thor var sygemeldt på 4 mdr. fra sin PhD studier, da han startede i klinikken, han led af voldsom hovedpine, kvalme, svimmelhed, lysfølsomme og lysfølsomhed, og kunne kun klare meget lidt skærmtid. Han udtrættes og måtte hvile meget. Vi har trænet stramme muskler, balance, svimmelhed, syn- og hørelsestræning. I det tværfaglige samarbejde med fysioterapeut, samhørelseskonsulent samt neuro-optometrist. 8 mdr. senere var han ude af sygemelding og har lige været til efterkontrol, hvor alt holder fint uden øvelser i 6. mdr., nu kan han fint holde ud til både overarbejde og sociale arrangementer.
Genoptræning efter hjernerystelse, piskesmæld eller hjerneoperation kan bedre nedsat koncentration og arbejdsevne i feks. storrumskontor. Se dette eksempel.
Efter kontrol, nu fuld arbejdsdygtige efter neurologiske øvelser for piskesmæld og hjernerystelse.
Efter kontrol, nu fuld arbejdsdygtige efter neurologiske øvelser for piskesmæld og hjernerystelse
Marie har lavet neurologisk årsagsbehandling for koncentrations- og læringsbesvær. Dette har flyttet hende fra meget under middel, til middel i dansk og over middel i engelsk. Ved en halv times daglig træning kan synets- og hørelsens hukommelse optrænes til god læring.
Katrine deler sin historie om, hvordan hun har kæmpet hele sin skolegang op til 9. klasse. Hun har nu efter årsagstræning ikke læsebesvær mere og har hævet sit gennemsnit i matematik betragteligt. Hun har nu mulighed for at vælge en god ungdomsuddannelse efter eget ønske. Godt trænet og tak til Katrine og hendes mor.
Kristian lektion 14 september 2012. Kristian havde meget svært ved at læse i 2. kl. Han startede øvelser for sit syn og sin hørelse i oktober 2011. Nu er Kristian lige startet i 3 kl., og kan nu bruge sit syn i læseafstanden. Hans syn og hørelse kan nu samarbejde til at se på ordet og huske, hvad det hedder. Så nu 11 måneder senere læser Kristian med glæde og stolthed.
Kristian har haft koncentrations- og indlæringsbesvær siden 1 klasse. Han er flere gange testet i skolen og har fået specialundervisning op til midt i 7. klasse, hvor han startede årsagstræning. Her i starten af 8. klasse har han ikke uro i kroppen mere. Han har nu en god koncentration og kan følge klassen uden specialundervisning. Han er idag glad for at gå i skole.
Sofies gymnasietid blev overskuelig med årsagsbehandling til koncentrations- og hukommelsesbesvær. De neurologiske øvelser fandt Sofie lette at gøre hver dag i den påkrævede periode.
Katrine shares her story of how she struggled in school all the way up to the 9th grade. Now, after working with the cause of her problem, she no longer has reading difficulties and has improved her grades in math considerably, giving her the opportunity to continue her studies with an education of her choice. Well done and thank you to Katrine and her mother.