Træn hjernens evne til at holde kroppen i ro og bruge synet og hørelsen optimalt, så arbejdshukommelse og læringsprocessen bliver god. Skriv eller ring til os hvis du vil have vores kursusfolder eller er interesseret i et kursus.
Betal for tre personer og få hele din personalegruppe med, max 20 personer.
Kender du en elev
Dette kan skyldes en primitiv refleks, der ikke er velstimuleret. Barnet gør dermed en ubevidst bevægelse i bækkenet hver gang en bukselinning eller et ryglæn berører ryggen. Kender du en elev
Du kan nemt hjælpe disse elever, da deres problem er, at følesansen er for inaktiv. Hvis en elev altid kommer op og slås med andre børn, kan det skyldes en overaktiv følesans. Et strejf føles som et slag, og eleven slår igen. På kursus 1 gennemgås teori, testning og træning af følesansen. Er du lærer kan du efterfølgende instruere forældre eller SFO personale til træningen, så eleven kan sidde stille og koncentrere sig.
Du kan nemt hjælpe disse elever, da deres problem er, at følesansen er for inaktiv.
Hvis en elev altid kommer op og slås med andre børn, kan det skyldes en overaktiv følesans. Et strejf føles som et slag, og eleven slår igen. På kursus 1 gennemgås teori, testning og træning af følesansen. Er du lærer kan du efterfølgende instruere forældre eller SFO personale til træningen, så eleven kan sidde stille og koncentrere sig.
Balanceorganet i det indre øre har et neurologisk samarbejder med de muskler, der får øjnene til at bevæge sig fra side til side i læsebevægelser. Derfor er det vigtigt, at dette organ er velstimuleret ellers:
Er øjnenes læsebevægelser ikke optimale kan eleven
Du kan hjælpe, da disse børns balanceorgan i det indre øre, og dermed opfattelsen i det centrale nervesystem, kan stimuleres. Til elever der er meget aktive, og hvor der er ”fuld damp på” hele tiden, kan man give en effektiv træning, der hjælper med at ”lukke dampen ud”. På kursus 2 gennemgås teori, testning og træning af balanceorganet i det indre øre. Er du lærer, kan du efterfølgende instruere forældre eller SFO personale i træningen, så læsehastigheden stiger.
Elever skal trænes i kropskendskab og kropskoordination, da det er højre og venstre øjes koordination skal bruges til læsehastighed. Musklernes hvilespænding (muskeltonus) kan være for lav, dette ses ved elever der har svært ved at spænde musklerne. De hænger i alle led. Kursus 3 gennemgår hvordan lillehjerne samler impulserne fra højre og venstre hjernehalvdel og danner grundlag for god koordination og hurtige læsebevægelser.
Børn, der har problemer med at lære klokken, finde vej, bytter om på tal og bogstaver som f.eks. >b= og >d=, >is= der bliver til >si= eller >12', der bliver til >21'? Dem kan du hjælpe ved at arbejde med øjenmotorik og kropskendskab samt lave rum- og retningslege. Kender du børn, der falder ned af stolen? Har svært ved at stå stille på et ben og svinge det andet eller som har svært ved at lære at cykle? Så er det koordinations rum-/retnings centret i hjernen du skal lære om. Koordinationscenter for øjets muskulatur sidder samme sted i hjernen som kroppens. Derfor er det vigtigt at kende noget til den grundlæggende motoriske træning, for at få optimeret de ypperste motoriske bevægelser vi har, nemlig øjenbevægelserne. Øjets muskulatur styrer og koordinerer de vandrette læsebevægelser og de skrå linjeskift vi benytter os af, når vi læser. Kursus 4 giver dig viden om kroppen og grundkoordination.
Har eleven svært ved at
eller virker eleven klodset og vælter ting, kan dette afhjælpes. Træning af øje/hånd-koordination, håndmotorik og øjenmotorik giver bedring på dette. Kniber det med at ramme fodboldmålet og drible med bolden? Så er det øje /fod-koordination der skal trænes. Dette kursus styrker også elevens evner til at tegne samt bedre kopiering ved skrivning og hurtigere skrivehastighed. Kursus 5 handler om øje-hånd samt øje-fod koordinationslege. Disse fremmer samarbejdet mellem øje og hånd så håndskriften og maskinskrift med ti-finger systemet kan udvikles.
Børn, der har svært ved at sidde stille og koncentrere sig skal øves i grundbalance. På kursus 6 lærer du om kroppens opbygning og får metoder til at afhjælpe for slappe eller for spændte muskler, der giver kropsuro, nedsat koncentration og læring.
Primitive reflekser er til stede, før barnet bliver født og de hjælper til ved fødslen. Det er primitive reflekser, der gør at barnet lærer at spise og bevæge sig. Erfaringer med at se og forstå bevægelse, kropskendskab og koordination gør, at de primitive reflekser er forståelige. Primitive reflekser kan benyttes til at kontrollere, om den grundmotoriske træning er færdig. Barnet har brug for de primitive reflekser for at få sanserne til at arbejde sammen. Når en refleks bliver benyttet mange gange, giver det hjernen en meningsfyldt erfaring, så bevægelsesmønstre genkendes. Herefter vælger hjernen bevidst at benytte refleksen eller ikke at benytte den, og gør dermed refleksen til en bevidst handling. En ikke bevidstgjort refleks hindrer kroppen i sin videre udvikling, hindrer koncentration og læring. Derfor er det vigtigt at kende de primitive reflekser, da de kan være den neurologiske årsag til, at hjernen ikke opnår optimal koncentration og læring. Få øvelser til årsagerne og se eleven flytte sig flere klassetrin på et år.
Nedsat koncentration,
Har svært ved at opfatte en fællesbesked, en matematik forklaring eller virker lydfølsom? Kan være højtråbende og har svært ved at tale stille? Dette skyldes nedsat samarbejde mellem højre og venstre øres hørelse. Eleven kan godt have to gode hørelser, der desværre ikke samarbejder. Som to stærke hænder, der ikke har lært at binde en sløjfe. Dette kan også gøre svært at
Talecentret sidder lige ved siden af hørecentret i hjernen Talen er afhængig af hørelsen, dette kendes fra døvstumme. Derfor er det vigtigt at kende den neurologiske teori bag, så det er muligt at hjælpe personer med tale-/hørebesvær. På kursus 8 vil du lære hvordan disse børn skal hjælpes.
Har du:
Så er det øjenmotorikken, du skal hjælpe med. De muskler der styrer øjets bevægelser kan trænes som alle andre af kroppen muskler. Eleven vil med træning få en flot og hurtig koordination, og læsehastigheden vil øges. Har du
Disse elever har behov for at øvet synet og den visuelle hukommelse. Ellers kan ordgenkendelse og retstavning ikke falde på plads. På kursus 9 og 10 gennemgås synets neurologiske opbygning og de spil/lege der styrker indlæringen. Krops-, syns-, hørelses- og koncentrationslege gennemgås samt kostens betydning for disse ting. Disse lege kan også benyttes hjemme, i skolen eller i SFO-regi, så eleverne får en god visuel hukommelse.
Hvis du kender de neurologiske forklaringer og den korrekte ergonomiske læringsstilling, kan eleven hjælpes til at sidde rigtigt, så blodforsyningen ikke stoppes og indlæringen ikke forstyrres.
Elever der har svært ved at gange, dividere, regne brøker, forstå fællesmængder, masseforhold, ligninger, grafer m.m. udnytter ikke deres synsforståelse optimalt. Synet er vigtigt for den logisk-matematiske opfattelse. Massefylde bliver svært at forstå, hvis man ikke har forståelsen af, at et kilo bly og et kilo fjer vejer det samme, selvom det ikke ser sådan ud. Derfor er det vigtigt, at matematik læres via synslege, så den logiske forståelse falder på plads. Disse lege/spil kan også benyttes i skoletiden eller i SFO regi, så eleverne får en god logisk- matematisk forståelse. Du får både teoretiske og neurologiske forklaringer samt praktisk erfaring på dette kursus.
Indsigt i at træne med sanseintegration og grundmotorik. Indsigt i arbejdshukommelsen, synet, hørelsen og kroppens betydning for indlæringen. Du får hjælp til børn og voksne:
Kursus 1-12 giver neurologiske forklaringer og praktiske øvelser. Kurserne er opstillet i denne rækkefølge, da det er meget nemmere at forstå teorien, når det bygger på praktisk erfaring.